O Labyrintu

Škola rodinného typu 

Jsme malá škola. Všichni se navzájem známe, důvěřujeme si, pomáháme si a vážíme si jeden druhého. Děti se ve škole učí spoluvytvářet si své prostředí a také za něj být odpovědné. Rodiny (rodiče a často i prarodiče) jsou zapojeny do dění ve škole, spoluvytvářejí některé projekty, slavnosti a podílí se na celkové atmosféře školy. Rodiče jsou pro školu partner se společným cílem a vzájemnou podporou. Jako klíčové vnímáme vzájemné ujasnění očekávání již před nástupem do školy, a proto doporučujeme možnost školu navštívit a sejít se na osobní schůzce již před zápisem dětí do školy. 

Jak naplňujeme: 

  • děti si s průvodci tykají, oslovují je křestními jmény 
  • děti vzděláváme ve věkově smíšených skupinách 
  • rodiče v roli dobrovolníků pomáhají při realizaci školních akcí i akcí podporujících školu 
  • zároveň se zapojují do vedení kroužků či workshopů pro děti 
  • společně pečujeme o školu 

Místo všestranného rozvoje 

Zkušenosti a dovednosti jsou pro nás stejně významné jako informace a vědomosti. Snažíme se podporovat a rozvíjet sociální i manuální dovednosti, kritické myšlení, logiku, spolupráci, umělecké vyjádření, aj. Vzdělávání může probíhat na zahradě, na louce, v lese, ve městě, ve firmě, nebo na výstavě či v divadle. Děti tak získají mnoho znalostí o fungování našeho světa všemi smysly. 

Jak naplňujeme: 

  • podporujeme rozvoj celé osobnosti jedince  
  • společně tvoříme prostředí bezpečné, respektující a inspirativní  
  • dokážeme se soustředit na individuální potřeby jedince a rovný přístup ke vzdělání 

Svoboda spolu se zodpovědností 

Svoboda je spojená s odpovědností za vlastní rozhodnutí, sebe sama i za to, co svým jednáním způsobím. Dáváme možnost všem dětem optimálně rozvíjet své znalosti a dovednosti v době, kdy se o téma nejvíce zajímají. Každý má svou cestu, směr a tempo. Svoboda neznamená bezbřehost a absenci pravidel. Pravidla tvoříme společně s dětmi tak, aby jim děti rozuměly a dávala jim smysl. V případě, že dítě způsobí nějaký problém, necháváme a podporujeme dítě, aby se vyrovnalo s přirozeným důsledkem svého jednání. Svoboda je volný prostor v rámci hranic, které jsou definovány školou, morálními hodnotami a pravidly vyplývajícími z prostředí, ve kterém se pohybujeme. Děti se mohou lišit v tom, kolik svobody a odpovědnosti unesou. Ctíme myšlenku „moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého“. 

Jak naplňujeme: 

  • děti diskutují, řeší a rozhodují o dění ve škole na školním sněmu 
  • děti mají svobodu ve volbě učiva, v plánování práce, ve výběru pracovního místa, ve způsobu učení 
  • děti mají možnost volit si aktivity, kterých se zúčastní 

Učení v souvislostech 

Našim cílem je, aby učení děti bavilo, naplňovalo je, dávalo jim smysl a nabyté poznatky jim pomáhaly lépe pochopit současný svět. 

Jak naplňujeme: 

  • v ŠVP máme nastaven jen jeden vyučovací předmět na 1. stupni          
  • učivo integrujeme do tematických celků 
  • napříč třídami probíhá projektová výuka 
  • propojení s přirozeným životem a také koloběhem roku 
  • podporujeme poznávání světa i sebe sama, dle individuálních a vývojových možností jednotlivce 

Úcta a respekt k člověku a přírodě 

Aktivitě a činorodosti dáváme přednost před spotřebou. Opravdovosti a osobitosti před konformitou. Vedeme sebe i děti k solidárnímu přístupu ke všemu, co nás obklopuje,  k environmentální i sociální odpovědnosti. Jsme součástí celku na všech úrovních. 

Jak naplňujeme: 

  • ctíme respekt k osobním zónám, soukromí a zónám pobytu ve škole a třídě 
  • podněcujeme v dětech pocit, že jsou tvůrci prostředí, ve kterém žijí a nesou za něj zodpovědnost (zapojování děti do péče o školu) 

Bezpečné prostředí 

Pocitu bezpečí napomáhají definovaná pravidla a hranice. Bezpečné prostředí podporuje děti k odvážným a neotřelým řešením. Odvaha nám umožňuje vyjít z komfortní zóny a překonat své vlastní limity.   

Jak naplňujeme: 

  • důvěřujeme si a respektujeme společně vytvořená pravidla 
  • všichni průvodci procházejí pravidelně vzděláváním v intuitivní pedagogice aj., která nás inspiruje k formování bezpečného klimatu ve škole 
  • průvodci a děti jsou spoluzodpovědní za společné blaho, svým jednáním přispívají k zachování atmosféry svobody, respektu, spravedlnosti, důvěry a pořádku, které jsou podstatou školního života. 

Otevřenost 

Jsme otevřeni novým myšlenkám i směrům. Respektujeme odlišnosti. Neodsuzujeme. Otevřeně a pravdivě se informujeme i o nepříjemných věcech. 

Jak naplňujeme: 

  • pravidelným setkáváním s rodiči vytváříme podmínky pro diskusi, sdílení názorů a pocitů 
  • průvodci se pravidelně vzdělávají a sdílejí poznatky 
  • preferujeme přímou komunikaci (např. rodič-průvodce, dítě-dítě apod.) 
  • díky nízkému počtu žáků ve třídě jsme schopni nabídnout individuální přístup založený na rozvoji individuality dítěte, jeho vloh a zájmů